CRM forretningsforbindelse

En forretningsforbindelse er forskellige fra alle andre slags forhold, at være en personlig eller en social relation. For at forstå hvad en forretningsforbindelse betyder, er det dog nødvendigt at identificere hvad en relation er. 
En relation ifølge Oxford Advanced Learner Dictionary “en forbindelse mellem ting”. En anden definition er, at det “er en erindring om tidligere interaktioner”. Begge definitioner sige noget om et forhold selv om at de ikke sige præcis det samme. Men definitionerne afviger ikke mellem forretningsforbindelser og personlige relationer, hvilket er vigtigt, fordi der er et andet mÃ¥l mellem de to former for relationer. En forretningsforbindelse kan derfor defineres som:  
“En bond baseret pÃ¥ en rationel mÃ¥lsætning, nemlig at gøre forretninger med hinanden”.
Men som samspillet mellem de to skuespillere stigninger, et bestemt forhold udvikler sig og viden om anden del er steget. Sammen skaber de en samlet forståelse og opfattelse af virkeligheden. De mere almindelige output af forholdet er et fald i transaktionsomkostningerne, som transaktioner bliver rutinemæssigt og bånd mellem de to selskaber styrke.
Når vi taler om en forretningsforbindelse, kommer tillid til at tænke, fordi relationer bygger på tillid. Dog kan et forhold overleve uden tillid? Det er muligt for et professionelt forhold til eksistere uden tillid, men i de fleste tilfælde tillid er en del af den professionelle relation. Forskellige forfattere, såsom Paul Greenberg i CRM på lysets, 2000, har fremført, at relationer bygger på erindringer af tidligere interaktioner, fordi på det første møde du ikke kender hinanden, men på det andet møde du opbygge forholdet den tidligere møde. Han mener, at det er den tidligere møde, der tæller for kunden. Det er rigtigt, at et behov kan skabe en ægte relation, et langsigtet forhold skal dog tillidsforhold til at kunne overleve. Desuden en bedre komme til at kende den anden, bedre betingelser forholdet har til at lykkes, hvis der er en ærlig tilgang til at opbygge relationen. Til en vis grad de to tilgange til at skabe et forretningsforhold er enig, men hvis målet er at skabe loyalitet både vellykket møde og tillid skal ske for at skabe en vellykket langsigtet forretningsforhold.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *